fredag 11 januari 2019

Medicinens biverkan och psykisk ohälsa

Det blir rätt många inlägg om psykisk ohälsa/stress kopplat till Ep just nu, men det är för att det är min verklighet för tillfället.
Idag känner jag mig dock bättre till mods, har fått brev och intyg från min neurolog som hjälper mig att öka förståelsen till omgivningen men också förklaring för mig hur medicinökningen jag gjorde i september orsakat ett försämrat mående.

Alla ni som har Epilepsi i er närhet vet och känner säkert igen frustrationen över mediciner och deras olika biverkningar. På min medicin Levetiracetam finns en lång lista, för mig har den fungerat bra i dosen 1500mg per dag. Men i september höjde min läkare dosen till 2000mg per dag, för att få bort Ep-känningar. Det var jobbigt, blev jättetrött över upptrappningen. Nu har jag ätit den dosen i några månader men min läkare skrev idag att jag inte får fortsätta på så hög dos, utan måste sänka tillbaka till 1500mg. Då mitt psykiskt mående inte stabiliserats och jag tappar i vikt eftersom medicinen också påverkar min matlust (vanlig biverkan på Levetiracetam/Keppra).

Känner mig lite kluven, då en stor stress är kvar men och andra sidan har jag inte fått något anfall sedan vi bestämde dosen 2011. Min läkare brukar veta vad som är bäst för mig så jag väljer att lita på honom.

I mitt intyg skrev han en väldigt bra förklaring hur min sjukskrivning och Epilepsi hör ihop, vilka åtgärder som bör göras för att jag ska kunna må bättre. Kan verkligen rekommendera att ta kontakt med er läkare om intyg. Speciellt när det handlar om att omgivningen inte förstår allvaret, det kan vara förskola, skola, chef på arbetsplatsen eller kollegor. Ingen behöver mena något illa utan att de helt enkelt inte förstår hur saker hänger ihop. Men för oss som lever med Epilepsi hör allt ihop, det blir alltid en påverkan på något sätt. 

Jag har upptäckt att man måste kämpa och stå upp för sitt eget mående, det är en svår kamp när omgivningen har för lite kunskap för det drabbar alltid individen med Epilepsi. Även om jag har Epilepsi är jag värd ett bra liv, det gäller oss alla, så jag tar de fajter som behövs för att öka kunskapen. Ibland kan sanningen göra ont, men då kanske inte samma misstags görs två gånger.

Ta hand om er alla där ute och trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Höstmörker och blinkand ljus

Beroende på vart man bor i vårt långa land som kommer mörkret smygandes nu, här i Sundsvall kommer mörkret fort nu. I fjol skrev jag ett inl...