torsdag 24 oktober 2019

Att studera med Minnesproblematik och Epilepsi

Så heter föreläsningen jag hade i tisdags. Det känns fortfarande overkligt, att jag fick stå där på Mittuniversitet och prata i livesändning för att bara prata om mig själv. Eller min skolresa från grundskola till Universitet, samt vilka utmaningar det har fört med sig på grund av min epilepsi.
Det var en stor ära och väldigt nervöst, det var första gången jag föreläste själv live. Jag har tränat lite tillsammans med Lena men det här var något helt annat. Här får ni lite av föreläsningen, länk till videoklipp kommer längst ner.




Har lite svårt att ta emot all beröm som kommit, men jag känner stor glädje över att så många uppskattat min föreläsning. Dock är det inte jag som ska vara i fokus, för mig är det viktigaste att sprida kunskap om Epilepsi och Inlärningssvårigheter. Det är så många barn och ungdomar som har liknande svårigheter som jag. En del har kanske har det lättare och andra väldigt mycket svårare, som jag nämner i föreläsningen är Epilepsi ett så stort område och det är alltid olika för alla individer.








När man är barn eller kommit upp i tonåren och börjar fundera på om man verkligen kan läsa vidare på högre nivå så vill jag ger er ett hopp. Om ni får stöd i skolan nu, har intyg så gäller samma sak på Högskola och Universitet, man kan få strida för sin rätt till stöd men det är värt det. Ingen ska få stoppas i sina drömmar utan att i alla fall fått en chans att försöka nå målen.

Vi måste tillsammans bryta den onda cirkeln som jag pratar om i slutet, barnen och ungdomarna måste känna att de kan och duger precis som de är och att alla måste få växa och utvecklas i sin takt. Vi måste få bort skammen som leder till kunskapsluckor och får stora konsekvenser senare i livet. Jag är ett levenade exempel på att det går att nå sina drömmar, det finns människor som kan hjälpa till på vägen.
Hjälp oss att sprida kunskapen vidare!

Bra länkar:
Allt om Epilepsi - Facebook
Allt om Epilepsi - Instagram




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Höstmörker och blinkand ljus

Beroende på vart man bor i vårt långa land som kommer mörkret smygandes nu, här i Sundsvall kommer mörkret fort nu. I fjol skrev jag ett inl...