måndag 4 november 2019

Höstmörker och blinkand ljus

Beroende på vart man bor i vårt långa land som kommer mörkret smygandes nu, här i Sundsvall kommer mörkret fort nu. I fjol skrev jag ett inlägg också om blinkande ljus, men jag tycker det är viktigt att påpeka hur det kan verkligen påverka oss med epilepsi. Reflexvästar, mössor och vantar är toppen att använda. Många barnkläder har reflexer insydda men kolla gärna slitage, barn leker en hel del och det kan påverka reflexerna. Det finns massor med bra alternativ för att synas i mörkret.

Det finns tyvärr också små blinkande lampor man kan ha på jackan, förra året fanns det i röda, gröna och blå/vita och de kan antingen lysa helt eller blinka. Jag skulle be er alla som använder dessa att välja grön och röd istället, det vit/blåa ljuset påminner om stroboskopsslampor när de är i rörelse eller i blinkeffekten. Kommer man in i en mörk buss med en sådan blinkande lampa påverkar det alla i bussen vilket folk oftast inte tänker på. Samma sak på mörka gång/cykelbanor.

Vi med epilepsi är olika känsliga för ljuseffekter, en del har ljuskänslig epilepsi och denna årstid kan bli väldigt svår för dessa människor. Jag är känslig mot blinkande/flimrande ljus men jag har inte ljuskänslig epilepsi, har jag otur kan vissa lampor/ljus trigga igång ett epilepsianfall. Får jag inte anfall kan jag bli yr, mosig i huvudet och vinglig, vilket inte heller är så trevligt. Har man då ljuskänslig epilepsi är det ännu lättare att få anfall. Barn är ännu känsligare så jag ber alla er ute i vintermörkret, tänk på vad ni använder för att synas.

Många nyare cykel lampor har också detta vit/blåa ljus och som ofta blinkar, om det går ber jag er som har dessa att ändra så de endast lyser än blinkar, när jag som gående i mörkret möter en snabb cykel med detta blinkande ljus måste jag stanna och blunda eller snabbt titta bort, beroende på hur mörkt det är när vi möts. Väldigt obehagligt!

Hoppas ni får en bra vecka!
Själv ska jag försöka mig på min första 4 timmars vecka efter min långa sjukskrivning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Höstmörker och blinkand ljus

Beroende på vart man bor i vårt långa land som kommer mörkret smygandes nu, här i Sundsvall kommer mörkret fort nu. I fjol skrev jag ett inl...