onsdag 26 september 2018

Äntligen läkarbesök

Fler än jag som får vänta i flera år innan rutinbesöket genomförs? Vet att det är stora skillnader över landet. Hoppas verkligen att det är mer regelbundet för barn och ungdomar som det var för mig när jag var liten. Nåja politik och vad jag tycker om landstinget hör inte hit.

Jag har i alla fall en fantastiskt bra läkare, även om jag inte kan träffa honom så ofta som jag vill så vet jag att han svarar på mail om det behövs. Idag fick jag äntligen komma på återbesök, vilket känns väldigt bra då det varit över 2 år sedan sist.

Ni som följt min blogg vet att jag varit väldigt stressad under våren, det blev några inlägg om psykisk stress. Detta är min värsta fiende för tillfället. Idag fick jag mina misstankar bekräftade, att flera av mina känningar (allt från skakningar till stirrande blick) var tendenser till anfall men att min medicin bromsat som tur är. Gällande min stirrande blick kan det vara både frånvaroanfall och stressrelaterat, eller en tredje möjlighet att en liten del av hjärnan har anfall men att jag ändå kan fungera både motoriskt och se min omgivning. Det blir som att vissa områden låses fast under "anfallet". I vilket fall ansåg min läkare att medicinen behövdes höjas lite för att komma bort från dessa "epilepsikänningar", vilket jag kan tycka är skönt. Nog vet jag om att jag blir mer trött när medicinen höjs men det är bara en kortare period. Hellre det och jag kan fortsätta jobba med det arbete som jag älskar.

Förövrigt var det en rejäl koll på schemat idag.
  • Motorik
  • Koordination
  • Reflexer
  • Balans
  • Styrka
  • Reaktionsförmåga
  • Blodtryck
  • Hjärtat
Och allt såg bra ut, jag är noga med min hälsa :)

Inte nog med det så tog min läkare upp något som jag inte visste om, med de nya Nationella riktlinjerna för Epilepsi så ska alla med diagnosen genomgå en magnetröntgen. Så han frågade om jag gjort det och jag är osäker, så det skulle ha kolla upp och om jag inte gjort det så ska det bokas in. Det gillas! Mer noggrannhet inom denna funktionsnedsättning (sjukdom)

Efter drygt 90 minuters besök, sa min läkare att han kommer skicka remiss för att kolla upp blodprover på hur medicinhöjningen tas upp i kroppen. Och om jag funderar över något så är det bara att maila. Jag känner mig lugn och nöjd, skönt att få prata ut om alla funderingar man haft. Känner ju min kropp så väl och jag känner när allt inte är som det ska. 

Jo han rekommenderade också ett lugnare tempo och påminde mig om att återhämtning är väldigt viktigt, om sömnproblemen fortsätter och denna trötthet inte går över ska jag direkt återkomma.
Livet är en berg och dalbana, ibland går allt som på en lutande räls, inga problem. Och vissa perioder får man kämpa sig upp för den högsta backen. Just nu är det lite uppför, mycket tungt på en gång, därav har min blogg blivit lite drabbad men jag har inte glömt. 

Men nu ska jag göra som min läkare sagt, vila och vara noga med sömnen och hålla tummarna att den lilla höjning som jag gjort med medicinen kommer att hjälpa, utan att jag blir för trött. 

Sköt om er där ute! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Höstmörker och blinkand ljus

Beroende på vart man bor i vårt långa land som kommer mörkret smygandes nu, här i Sundsvall kommer mörkret fort nu. I fjol skrev jag ett inl...