söndag 25 mars 2018

Intressant samtalsstund

Igår hade jag en vän över på besök, mycket trevligt. Det är inte alla människor man kan diskutera med, men han är en av dessa människor man kan pratat om allt och inget med. Vi kom in på ganska djupa saker, och vad man vill ha ut av livet. Vem är jag? Inte en lätt fråga men en bra sak att fundera över. En sak som vi alla har gemensamt är att livet formar oss, våra erfarenheter bygger den vi är idag.

Jag skulle kunna välja att se mig själv som ett offer, som fick epilepsi, haft ätstörning, varit mobbad m.m. Listan kan bli lång med svårigheter jag gått igenom. Men då hade jag aldrig tagit mig hit i denna punkt i mitt liv där jag vill kämpa för förändring. Jag har istället valt att använda mina erfarenheter till att bli en bättre människa. En människa som mår bra och som vill hjälpa andra.
Om jag möter ett barn eller vuxen som går igenom något jobbigt, då kan jag ärligt säga "jag förstår att det är tungt just nu" och det blir inte tomma ord.

Lika väl skulle jag kunna välja att inte berätta om min epilepsi och alla de svårigheter den dragit med sig, men då skulle min ryggsäck till slut knäcka mig. För när jag känner att jag kan hjälpa andra barn i liknande situation så läker jag mig själv.

Tankekraft, vi får inte glömma bort när det är som mest jobbigt att det faktiskt en dag kan bli bättre.  Håll i och håll ut, ljuset finns alltid någonstans.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Höstmörker och blinkand ljus

Beroende på vart man bor i vårt långa land som kommer mörkret smygandes nu, här i Sundsvall kommer mörkret fort nu. I fjol skrev jag ett inl...