måndag 5 februari 2018

Tankarnas makt!

Det flesta i min omgivning skulle nog beskriva mig som en väldigt positiv person, som hellre ser lösningar än problem. Men även jag har mina svackor ibland. Det har inte alltid varit en glad och positiv tjej. Jag hade många tunga år, det allt var jobbigt och nästan svart. Men jag fick hjälp att ta mig ur det som tur var, och när jag träffade Lena så lärde jag mig en otroligt viktig sak.

Att tankarna sätter förutsättningarna för allt. Varför tar jag upp detta idag?
Jo, jag kände stor frustration över en universitetslärare som inte alls förstår mig, det var samma när jag läste till förskollärare. Hans sätt att lära ut, förklara, instruera passar inte mig alls. Vi talar två helt olika språk. Det spelar ingen roll hur många gånger jag förklarar min situation/mina rättigheter så förstår han helt enkelt inte. Det är ena saken, den andra är att just hans del är den som är svårast vilket betyder att jag måste börja ta tag i det nu.

Jag skulle kunna lägga hur mycket energi som helst att vara arg och frustrerad över hans okunskap, för det är de det handlar om. Men vad hjälper det mig? INGENTING, så jag tänker istället. Jag överlevde ju honom tidigare, nu har jag mer kunskap om hur jag lär mig, bättre disciplin än tidigare. Så jag börjar med det jag vet och kan just nu. 

När jag träffade på examinatorn som inte trodde att jag kunde bli Förskollärare pga. minnet, då bestämde jag mig för att ingen oförstående människa ska få förstöra vägen dit jag ska nå. Den kan vara bucklig och jobbig men nog ska jag ta mig hela vägen till att bli VFU-Handledare.

Om jag tänker positivt så fokuserar jag på möjligheter istället för att min hjärna låser sig när jag blir arg, upprörd och bara tänker negativt. Man kommer ingenstans då.

Viktiga milstolpar för lärande
* Självkänsla, Självtillit
* Positivt tänkande (även om man misslyckas kanske man får högre poäng än tidigare)
* Motivation

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Höstmörker och blinkand ljus

Beroende på vart man bor i vårt långa land som kommer mörkret smygandes nu, här i Sundsvall kommer mörkret fort nu. I fjol skrev jag ett inl...