måndag 5 februari 2018

Matematik och Tidspress

Tänkte berätta om en väldigt tung period inom Matematiken på mellanstadiet. Jag skulle lära mig Multiplikationstabellen som alla andra, usch... minns hur alla i min omgivning sa "det är bara att memorera"... javisst men har man problem med korttidsminnet så blir det svårt. Nåja jag lärde mig det efter flera veckor intensivt övande och sen kom provet.

Jag hade lärt mig talen i ordning, 1-9 tabell i ordning, när jag fick provet var alla siffor om slängda, hit och dit ingen ordning som jag tränat på hemma. Så den minnesbilden jag byggt upp fungerade inte. Jag var tvungen att titta på det nya talet och börja räkna. Inte så konstigt, men då var det så att man skulle hinna ett visst antal uträkningar på ett visst antal minuter. När fröken sa till så skulle man lägga bort pennan. Ni förstår själva, jag misslyckades gång på gång. Jag såg min bästa vän som lyckades varje gång att hinna skriva klart, jag hann knappt halvvägs.

Istället för att fokusera på varför jag misslyckades så sattes jag i en specialgrupp för lättare matematik. Ingen tänkte på att jag kanske behövde mer tid för att visa vad jag kan. Jag minns fortfarande ångesten över att veta att det där provet skulle komma igen. Min självkänsla sjönk för varje missat prov.

Idag minns jag knappt Multiplikationstabellen, det ända jag minns är känslan av det där hemska provet och hur jag kände när jag fick tillbaka det och jag såg att jag misslyckats ännu en gång. Just Matematik är inte en av mina starkare sidor, men på senare år har jag funderat över är det pga. jag inte fått lära mig på rätt sätt. Eller är det bara svårt?

För när jag läste Matematik på Lernia för flera år sedan så kunde jag klara bråkräkning, efter tre månaders träning (väldigt svårt för mig) men då hade jag en lärare som förklarade på ett sätt så att jag förstod. Han målade upp bilder för mig vilket gjorde det lättare att minnas.

Ett exempel jag fortfarande minns
"Ulrica kastade i frustration 16 vattenballonger på Toivo, efteråt hade hon 32 st kvar. Hur många hade hon från början"?

Han hjälpte mig att klara Matematiktentan på Universitetet, vilket motsvarar Matematik A på gymnasiet. Tack Toivo!
Men en sak jag kan inom matematiken är geometri, där syns det hur man ska räkna och det förstår jag!

Hur många av proven som jag haft under åren har jag underpresterat på pga. att jag inte fått tillräckligt med tid? Kanske jag hade fått bättre resultat och betyg i Matematik om jag bara fått mer tid på provet som jag egentligen haft rätt till.
Jag klandrar inte heller de lärare som jag haft under mina år i skolan, för många har verkligen försökt att hjälpa mig men de har inte haft rätt kunskap. Viktigt att komma ihåg!

Jag kan inte göra om min skolgång, men jag kan sprida kunskapen om svårigheterna Epilepsin drar med sig och kanske något annat barn kan få mer hjälp i skolan.

2 kommentarer:

  1. Du skriver och förklarar din epilepsi så bra och jag råkade precis dela din blogg om matematik och tidspress på min FB. Var det ok? Annars tar jag bort den. Min dotter och vi kämpar med att få lärarna uppmärksamma på vad för hjälp vi behöver då hon har absenser. Kram Cecilia ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömt att svara, du får dela vad du vill. Jag blir bara glad om ni hjälper mig att sprida budskapet om inlärning och Epilepsi.

      Radera

Höstmörker och blinkand ljus

Beroende på vart man bor i vårt långa land som kommer mörkret smygandes nu, här i Sundsvall kommer mörkret fort nu. I fjol skrev jag ett inl...