söndag 28 januari 2018

Min Utvärdering

Jag har länge lovat att dela med mig av min utvärdering, så här kommer den. Eller de viktigaste delarna som kanske kan hjälpa till att stötta era barn som kämpar i skolan. Med detta intyg förändrades allt för mig. Tog ett tag att hitta lösningarna som passade och hur just jag lär mig men om man vet svagheterna är de lättare att möta.

Intyg angående Ulrica 

"Rubricerande arbetssökande aktualiserades hos undertecknad med frågeställningen studieföresättningar. 


Intellektuell kapacitet
Utredning visade en skiftande förmåga vad beträffar kognitiva färdigheter, men med en sannolik intellektuell kapacitet som är genomsnittlig. 


Läs och skriv kapacitet
Pedagogiska test som mäter läs- och skrivfärdigheter presenterades genomsnittligt. Läsförståelsen är något över genomsnittet, läshastighet dock gravt subnormalt. 


Visuospatial förmåga
Visuospatiala test, test som mäter förmågan att uppfatta geometriska mönster och kunna avbilda dessa, presteras genomsnittligt.  


Automatisering av de fyra olika räknesätten
Vid mätning av automatisering av de fyra olika räknesätten är prestationen mycket låg, men detta beror inte på oförmåga utan tidsaspekten. Hon hinner inte med så många på stipulerad tid. De uppgifter hon hinner med får hon rätt.


Minnesfunktioner
Utredningen visar vidare att hon har korttidsminnesproblematik. Detta innebär att hon lätt glömmer sådant som hon precis läst in. Hon behöver jobba med materialet på ett annat sätt på egen hand för att kompensera för svårigheterna att läsa in studiematerial. 


Test som mäter utförande hastighet
Dessa test som är tre stycken mäter hur snabbt Ulrica kan arbeta med uppgifter som kräver uppmärksamhet och noggrannhet under tidspress. Ulrica visar är att hennes arbetstakt är mycket långsam men utförandet är mycket bra vad beträffar noggrannhet och uppmärksamhet. 


Sammanfattning
Sammanfattningsvis kan sägas att Ulrica har en intellektuell kapacitet som är genomsnittlig för åldern. Men där, tyvärr, hennes epileptiska problematik sedan barnaåren påverkat hennes kognitiva fungerande. Framför allt är det två kognitiva funktioner som har påverkats, minne och utförande hastighet. Adekvata hjälpåtgärder kommer att ha en effekt både vad beträffar studiepresentationer, men även personlighetsmässigt i form av stärkt självkänsla.


Hon behöver ibland befrias från salstentor och få dessa som hemtentor, varvid hon i lugn och ro kan arbeta med uppgifterna och även få ut mycket mer av tentan. Hemtentan i sig blir då en inlärningssituation som gör att hon tar till sig kursen på ett mycket bättre sätt.


Matematik tentor behöver hon stöd med även här är minnet en problematik som kan ställa till det för henne under dessa tentor.

Tidsaspekten är ännu ett problemområde som måste kompenseras för. Hon har en mycket långsam arbetstakt, vilket gör att tidsbegränsade examinationer gör att hon får ett alltför negativt utfall på sina tentor, som inte återspeglar hennes intellektuella kapacitet. Detta är även det ett argument för att hemtentor för Ulrica kan vara ett bra sätt att kompensera för de konsekvenser hennes epilepsi sjukdom har haft på henne.

För övrigt kan man konstatera att Ulrica har en god språkligförmåga och att hon har personlighetsmässigt är en reflekterande ung kvinna med ett lugn som passar bra för yrket som förskolelärare. 


Ulricas framtida studieprestationer beror alltså i stor utsträckning på vilken hjälp som kan erbjudas för att komma till rätta med de kognitiva svårigheter som är en konsekvens av hennes ep problematik.


Hon har rätt till en funktionshinderkod 51 övriga somatiska relaterande funktionshinder enligt Af-s nomenklatur".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Höstmörker och blinkand ljus

Beroende på vart man bor i vårt långa land som kommer mörkret smygandes nu, här i Sundsvall kommer mörkret fort nu. I fjol skrev jag ett inl...