Intyg angående Ulrica
"Rubricerande arbetssökande aktualiserades hos undertecknad
med frågeställningen studieföresättningar.
Intellektuell
kapacitet
Utredning visade en skiftande förmåga vad beträffar
kognitiva färdigheter, men med en sannolik intellektuell kapacitet som är
genomsnittlig.
Läs och skriv
kapacitet
Pedagogiska test som mäter läs- och skrivfärdigheter
presenterades genomsnittligt. Läsförståelsen är något över genomsnittet,
läshastighet dock gravt subnormalt.
Visuospatial förmåga
Visuospatiala test, test som mäter förmågan att uppfatta
geometriska mönster och kunna avbilda dessa, presteras genomsnittligt.
Automatisering av de
fyra olika räknesätten
Vid mätning av automatisering av de fyra olika räknesätten
är prestationen mycket låg, men detta beror inte på oförmåga utan tidsaspekten.
Hon hinner inte med så många på stipulerad tid. De uppgifter hon hinner med får
hon rätt.
Minnesfunktioner
Utredningen visar vidare att hon har
korttidsminnesproblematik. Detta innebär att hon lätt glömmer sådant som hon
precis läst in. Hon behöver jobba med materialet på ett annat sätt på egen hand
för att kompensera för svårigheterna att läsa in studiematerial.
Test som mäter
utförande hastighet
Dessa test som är tre stycken mäter hur snabbt Ulrica kan
arbeta med uppgifter som kräver uppmärksamhet och noggrannhet under tidspress.
Ulrica visar är att hennes arbetstakt är mycket långsam men utförandet är
mycket bra vad beträffar noggrannhet och uppmärksamhet.
Sammanfattning
Sammanfattningsvis kan sägas att Ulrica har en intellektuell
kapacitet som är genomsnittlig för åldern. Men där, tyvärr, hennes epileptiska
problematik sedan barnaåren påverkat hennes kognitiva fungerande. Framför allt
är det två kognitiva funktioner som har påverkats, minne och utförande
hastighet. Adekvata hjälpåtgärder kommer att ha en effekt både vad beträffar
studiepresentationer, men även personlighetsmässigt i form av stärkt
självkänsla.
Hon behöver ibland befrias från salstentor och få dessa som
hemtentor, varvid hon i lugn och ro kan arbeta med uppgifterna och även få ut
mycket mer av tentan. Hemtentan i sig blir då en inlärningssituation som gör
att hon tar till sig kursen på ett mycket bättre sätt.
Matematik tentor behöver hon stöd med även här är minnet en
problematik som kan ställa till det för henne under dessa tentor.
Tidsaspekten är ännu ett problemområde som måste kompenseras
för. Hon har en mycket långsam arbetstakt, vilket gör att tidsbegränsade
examinationer gör att hon får ett alltför negativt utfall på sina tentor, som
inte återspeglar hennes intellektuella kapacitet. Detta är även det ett
argument för att hemtentor för Ulrica kan vara ett bra sätt att kompensera för
de konsekvenser hennes epilepsi sjukdom har haft på henne.
För övrigt kan man konstatera att Ulrica har en god
språkligförmåga och att hon har personlighetsmässigt är en reflekterande ung
kvinna med ett lugn som passar bra för yrket som förskolelärare.
Ulricas framtida studieprestationer beror alltså i stor
utsträckning på vilken hjälp som kan erbjudas för att komma till rätta med de
kognitiva svårigheter som är en konsekvens av hennes ep problematik.
Hon har rätt till en funktionshinderkod 51 övriga somatiska
relaterande funktionshinder enligt Af-s nomenklatur".
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar