fredag 16 februari 2018

När hela kroppen säger ifrån

En sak som jag verkligen har lärt mig under alla år med Epilepsi, det är att lyssna på kroppens signaler. Om jag inte gör det så kan jag få anfall men i livets alla situationer kan man inte styra, då får man bara göra det bästa man kan.

I morse började inte dagen nåt vidare, jag försov mig. Vilket innebar, sprang upp ur sängen, in i köket slängde i mig medicin och på med tebryggan (färdigladdad), in i badrummet, ut och hälla över te i en termos med ytterkläderna redan på. 20min från sängen till busshållplatsen, för att inte komma försent till jobbet. Att stressa är ALDRIG hälsosamt, speciellt inte för oss med Epilepsi, det kan framkalla anfall. Så när jag väl satt på bussen, körde jag djupandning för att lugna kroppen igen. Drack mitt te på bussen. Kl 7.27 var jag på jobbet redo att ta tag  i mitt dagliga ansvar, i vanliga fall är jag där redan 7.10-7.15 för att hinna tända, skapa mys och starta lugnt.
Dagen flöt på, få barn så vi hade lite extra fredagsmys, barnen fick hjälpa till och snickra och fixa till vår läshörna. Sen vid lunch kände jag hur det började spänna i mitt huvud men det kändes bättre efter maten.

Som tur var slutade jag tidigt, vid kl 13.00 slutade jag jobbet, åkte direkt hem för jag var så trött. Brukar annars gå en sväng på stan, hyra någon film och mysa på. Direkt när jag kom hem så ner i sängen, somnade och sov i 3 timmar. Sen åt jag mat och har slöat vid tv:n ett tag men nu känner jag tröttheten komma igen.

Tror att min kropp säger ifrån för att jag jobbar 100%, pluggar på det, sen händer det lite annat också som påverkar livet. Att konstant behöva strida för sina rättigheter, det tar på energin, att oroa sig över att inte veta är också jobbigt. Många saker har löst sig denna vecka och det känns bra, men då kommer också allt ikapp en när man börjar slappna av. Så denna helg blir det bara vila, kanske en sväng med kameran ute i naturen. Det är lugnande för min själ.

Dagens råd, tänk på hur viktig återhämtningen är.
Att leva med Epilepsi kräver att man finner bra rutiner, för medicin, mat och framför allt sömn.
Med det säger God natt och Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Höstmörker och blinkand ljus

Beroende på vart man bor i vårt långa land som kommer mörkret smygandes nu, här i Sundsvall kommer mörkret fort nu. I fjol skrev jag ett inl...