torsdag 22 februari 2018

"Jag ser och förstår verkligen ditt behov av tid"

Idag känner jag mig väldigt glad och motiverad. Hade en träff med min mentor idag, vi hade en lära känna träff idag och började planera lite. Hon hade fått information om mig, min Utvärdering, PDF om Epilepsi och Inlärning, samt anteckningar för att visa hur just jag fungerar. Allt hade hon gått igenom när jag kom dit och en av saker som hon sa var "jag ser och förstår verkligen ditt behov av tid". Så vi samtalade lite om det och jag berättade att lärarna inte är lika förstående där som hon var och då sa hon ,"Det här tar vi tag i tillsammans”!
Känslan som kom inom mig då kan jag ej beskriva, men det kändes så otroligt skönt att träffa på en kompetent och klok människa som verkligen förstår den situation jag är i. Hon såg också att min intelligens inte kommer till rättvisa om jag inte får den tid jag behöver. Så hon skulle ta upp detta med den som har huvudansvaret för att se om det går att hitta någon annan lösning.

En annan skön sak var att de inte bara var jag som var helt förvirrad av upplägget på en uppgift, min mentor fick också tänka till rejält för att försöka klura ut vad läraren var ute efter. Oacceptabelt upplägg kom vi båda fram till men vi kom nog fram till hur jag ska göra. Vi bestämde att ta tag i det svåraste först för då går allt annat lättare sen.

Fick en del beröm också för att jag hittat så många strategier för att klara mina studier, berättade då om min fantastiska vän Lena som introducerat Lärstilsteorin för mig och hjälpt mig att hitta just mitt bästa sätt att lära.

Jag har dock tänkt mycket idag, jag är nu medveten om mina svårigheter och att de är kopplade till just Epilepsin. Samt jag är medveten om mina rättigheter och orkar kämpa för rättvis behandling, men mitt hjärta blir tungt för jag vet att det finns många barn/ungdomar där ute som säkert inte är medveten om sina svårigheter eller som inte får den hjälp de förtjänar. Så ni föräldrar kämpa tillsammans med era barn för att de ska få en rättvis utbildning.

Inget barn ska behöva gå och känna sig dum i huvudet eller värdelös på grund av okunskap!

Men nu är det hög dags för återhämtning och vila. God natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Höstmörker och blinkand ljus

Beroende på vart man bor i vårt långa land som kommer mörkret smygandes nu, här i Sundsvall kommer mörkret fort nu. I fjol skrev jag ett inl...