onsdag 14 februari 2018

"En kort artikel"

Igår hade jag min studiedag, har en fantastisk chef som stöttar mig och hon ser till att jag har tid för mina studier. Igår spenderade jag hela dagen på universitetet, fixade passerkort (tillgång till miuns lokaler), inloggningar, talböcker och fick reda på att jag har fått beviljat 10 timmars mentorstöd!  😊 Det tog nästan hela förmiddagen men nu är det ordning.

Inför nästa skolträff, så skulle vi läsa en vetenskaplig artikel samt titta på 3 filmer. På knappt en månad, det är ju inte orimligt. Men vissa saker får så starka kontraster i min värld jämfört med alla andras. Som min ena lärare t.ex. Han sa "En kort intressant artikel", det är alltså i verkligheten 16 sidor av vetenskaplig forskning. För honom kanske det skulle ta 20-30 min att läsa igenom och skriva lite anteckningar? För mig tog det nästan 5 timmar, att läsa igenom, försöka förstå, översätta ord, leta reda det som var intressant.

Det blev många frustrationsstunder där, artikeln var inte "Ullisvänlig", så det krävde enormt med energi och motivation. Som tur var träffade jag på Ulrika (en tidigare lärare) på förmiddagen som gav mig en kram och jag fick en inbjudan till ett speciellt tillfälle. Då blev jag också påmind om allt hon sagt, hur mycket hon tror på mig. Med det i bakhuvudet så fick jag ny energi att ta tag i det jobbiga. Och nu är det tack och lov klart! Redo för en ny innervecka!

Men alla besked var inte roliga igår, min kontaktperson på Miun som försökt stötta mig och hitta alla dessa lösningar sa exakt såhär "Tyvärr kan vi inte ge dig mer tid, lärarna accepterar inte det. Det vi kan göra är att du får läsa till hösten istället".
Då ställde jag en fråga "Varför?"
Hon svarade "Jag vet inte riktigt"
Jag "Jag tänker försöka bli klar i tid, men jag tänkte på inlämningsuppgifterna. Det gör väl inget om de blir någon eller några veckor senare"?
Hon "Det borde det inte göra, men du får prata med dina lärare"

Detta är så typiskt beteende hos lärare med okunskap. Nu menar jag inte kontaktpersonen, för hon försöker verkligen hjälpa mig. Utan kurs lärarna, de förstår inte min situation men jag tänker minsann ge mig. Jag har rättigheter: https://lagen.nu/2008:567 detta är min bästa vän näst efter min utvärdering.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Höstmörker och blinkand ljus

Beroende på vart man bor i vårt långa land som kommer mörkret smygandes nu, här i Sundsvall kommer mörkret fort nu. I fjol skrev jag ett inl...