söndag 28 januari 2018

Grundplanering, struktur, nu kör jag!

Som några av er vet så påbörjade mina universitetsstudier igen, detta är enorm utmaning för mig. För tillfället gör jag det själv men det verkar som jag ska få lite stöttning från MIUN, de ska bara klura ut hur. Tills dess får jag förlita mig på den studieteknik jag lärt mig tidigare.

Först måste jag få en tydlig överblick över vad som ska göras, jag föredrar små färgglada plastpärmar med färgglad innehållsförteckning, där kan jag samla alla papper och strukturera upp. En flik för varje område. Sen bryter jag ner studievägledning (där alla uppgifter står)
  • Förtydliga uppgifterna och litteraturen som ska läsas
  • Skriver av på nytt dokument i datorn
  • Markerar viktiga datum/ord
  • Lägger till bilder på vilken litteratur som hör till vilken uppgift. 
Första överblicken, Scheman, Böcker, Föreläsningar, Studievägledning.
Översta bilden visar texten i studievägledningen, den nedre min variant. Samma text men tydligare så att jag inte glömmer något viktigt. 
Efter att jag strukturerat upp allt så markerar jag lägger jag in mina anteckningar från föreläsningarna i pärmen på rätt ställe. Min hjärna minns bäst av färg och bilder, därför har jag mycket färgglada anteckningar. Efter två dagar i skolan vet jag att jag har två uppgifter som skall göras till nästa träff och det är första som ska göras.

 När jag äntligen fått ordning på alla lösa papper och sett helheten så måste jag hitta en början. Vilket lär bli en artikel jag måste ha läst till nästa träff i skolan, läsa och skriva ner det som är viktigt/intressant. Samt så ska jag titta på tre korta filmer (lätt gjort). Måste börja med det som tar mest tid.

Läsinlärning som ni vet är en av mina svaga punkter, det tar lång tid att läsa för att lära. Jag glömmer också bort det som jag redan läst en gång så jag måste ha bra anteckningar att titta tillbaka på.

Här är en av mina drivkrafter, en motivationskarta som jag gjorde på MIUN. Det är lärare, vänner m.m. som sagt positiva saker om mig. Det ger mig ny energi när jag är trött och less. Borde göra en ny men den fungerar fortfarande. Sitter längst fram i min pluggpärm.
Lite roligt var det faktiskt i skolan, har fått en väldigt trevlig studiegrupp som tog sig tid för att förstå mina inlärningssvårigheter och som säger "säg till om vi kan hjälpa dig". En annan sak som kändes bra var att jag var den enda i gruppen som haft lärarstudent så jag hade mest erfarenhet, det kändes ovant att för en gångs skull ligga före mina klasskamrater. Vissa saker som de lärare föreläste om visste jag redan, då kan jag fokusera på andra svårare områden så länge. 
Mycket att ta tag i men känner mig positivt motiverad, fredagen blev ännu bättre när jag sprang på Lena och Ulrika (hennes bästa kompis och en tidigare lärare till mig) i korridoren och kramades. De två kvinnorna som stöttade mig som mest under min förskollärarutbildning, många av citaten ovan är från dem. 

En glad överraskning när jag tittade i två av böckerna så har varje kapitel en sammanfattning, stort bonus. Då kan jag läsa om sammanfattningen flera gånger, någon har redan plockat ut det viktigaste åt mig. Måste ändå lyssna på hela boken men det hjälper till att repetera!

Imorgon får jag ta tag i lite mer praktiska saker, såsom att få tag på talböcker på bibblan, passerkort och inloggning till miun m.m. En kursansvarig skulle höra sig för, så vi får se vad som händer. Men de tar mig på allvar och det känns bra! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Höstmörker och blinkand ljus

Beroende på vart man bor i vårt långa land som kommer mörkret smygandes nu, här i Sundsvall kommer mörkret fort nu. I fjol skrev jag ett inl...