söndag 21 januari 2018

Influensa/förkylning och mediciner

Nu går in i den tiden när det är virus och bakterier överallt, speciellt barn råkar på allt. Som förskollärare är jag konstant snorig vid denna tid. Barn som hostar och nyser överallt. Man blir ganska härdad efter ett tag men det händer då o då att även jag blir riktigt krasslig, får feber eller halsfluss. Och då måste jag vara noga med vilka mediciner jag tar.

Har under mina år ätit många olika mediciner för att stoppa anfall, just nu äter jag Keppra/Levetiracetam. Den fungerar väldigt bra för mig nu, är piggare och mer klartänkt. Men den är också ny för mig, har inte lärt mig vilka mediciner som fungerar ihop med den. Jag kan inte ta mediciner som innehåller Paracetamol, såsom Alvedon/Panodil. De gör mig mer trött, gnällig och tar inte bort smärta eller feber.
För febernedsättande föredrar jag Ipren/Ibumetin som har innehåller Ibuprofen istället för Paracetamol.

Jag har ätit Lamictal/Lamotrigin i över 12 år, jag kan med säkerhet säga att den medicin krockar totalt med Febernedsättande/smärtstillande mediciner som innehåller Paracetamol. Så om ert barn tar Lamictal/Lamotrigin mot Epilepsibesvären så ge inte Alevdon/Panodil, de gör INGEN nytta. Ni stoppar bara onödiga ämnen i kroppen. Utan ge ert barn Ipren/Ibumetin istället, de går ihop med Lamictal/Lamotrigin. 

Samma sak gäller när barnen behöver penicillin, vissa sorter av penicillin däckar en totalt medan vissa sorter fungerar bättre. Tänk på att fråga läkaren vilka mediciner som går ihop. Det är dock inte alltid att läkarna vet det, apotekarna vet faktiskt bäst. Där fick jag informationen om att Lamictal och Paracetamol. Jag frågade varför alvedonen aldrig gjorde någon nytta när jag hade huvudvärk, den hjälpte alla andra. 

Epilepsimedicner gör ofta barn/ungdomar/vuxna tröttare än vanlig, då är det onödigt anser jag att göra saker värre genom att kombinera med fel sorts mediciner. Ni kan läsa mer om mediciner på FASS, den sidan är bra och samtala med läkarna varje gång ert barn för en ny medicin utöver den för epilepsin. Jag frågar alltid om en ny medicin går ihop med min nuvarande medicin. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Höstmörker och blinkand ljus

Beroende på vart man bor i vårt långa land som kommer mörkret smygandes nu, här i Sundsvall kommer mörkret fort nu. I fjol skrev jag ett inl...